2022. gada 31.decembrī noslēdzas projekts „Atbalsta pasākumi starptautiskās aizsardzības personām III”, kuru kopš 2020. gada 1.septembra īstenoja biedrība „Patvērums „Drošā māja””. Projekta ietvaros tika organizēts sociālekonomiskās iekļaušanas kurss, latviešu valodas apguves mācību kurss, kā arī dažādi starpkultūru komunikāciju veicinoši pasākumi.
Integrācijas mācību kursu noklausījušās 394 personas, no kurām 370 saņēmušas apliecinājumus par kursa noklausīšanos. Kopumā kursantu vidū bija starptautiskās aizsardzības personas no 28 valstīm: Afganistāna, Baltkrievija, Irāka, Krievija, Azerbaidžāna, Irāna, Šrilanka, Sīrija, Uzbekistāna, Tadžikistāna, Bangladeša, Ukraina, Kuba, Turcija, Kongo, Pakistāna, Kamerūna, Indija, Alžīrija, Ķīna, Maroka, Palestīna, Vjetnama, Kirgiztāna, Gruzija, Eritreja, Brazīlija un Kuveita.
Lai nodrošinātu kvalitatīvu saziņu ar mācību dalībniekiem kursa laikā tika nodrošināta tulkošana no latviešu valodas uz arābu, turku, spāņu, dari, franču, vjetnamiešu, gruzīnu, pundžabi, sorani, tigriņu valodām, ko nodrošināja „Informācijas centrs iebraucējiem”.
Latviešu valodas kurss nodrošināts gan klātienē gan attālināti 218 personām, no kurām 180 saņēmušas apliecību par kursa beigšanu. Kursantu vidū bija personas no 22 valstīm – Baltkrievija, Afganistāna, Irāka, Krievija, Šrilanka, Azerbaidžāna, Uzbekistāna, Irāna, Kamerūna, Bangladeša, Tadžikistāna, Sīrija, Ukraina, Kongo, Ķīna, Indija, Palestīna, Pakistāna, Maroka, Turcija, Kuveita un Eritreja.
Projekta gaitā tika īstenoti arī dažādi starpkultūru komunikāciju veicinoši pasākumi – veicinot starpkultūras dialogu un kopradi. Lai labāk iepazītu latviešu tradīcijas, atzīmējot Latvijā svinamās dienas un Valsts svētkus, tika noorganizēti 10 tradīciju pasākumi 2021.gadā: Valsts svētki 4.maijs, Līgo, Miķeļdiena un Ziemassvētki, 2022.gadā: Lieldienas, Valsts svētki 4.maijs, māmiņdiena, Līgo, Jēkaba un Annas diena, Miķeļdiena kopā pulcējot 232 dalībniekus.
Lai labāk iepazītu Latvijas kultūras kanonus, tika noorganizēti 7 plašāki pasākumi - Rīgas arhitektūras un dizaina foto rallijs, latviešu folkoras-tautasdziesmu tradīciju izzināšana, tautas tradīciju izzināšana - maizes cepšanas tradīcijas latgaliešu stilā, kino vēstures izzināšana un pārtapšana kino varoņu tēlos, Vizuālās mākslas kanona izzināšana, Mūzikas kanona iepazīšana un Nacionālais teātris, kopā pulcējot 227 dalībniekus.
Lai nodrošinātu atgriezenisko saiti projekta „Atbalsta pasākumi starptautiskās aizsardzības personām III” ietvaros īstenotajam latviešu valodas apguves un integrācijas mācību kursam par Latviju, SIA „Weitner” veica starptautiskās aizsardzības personu mācību kursu dalībnieku apmierinātības divus izvērtējumus.
SIA “Weitner” izdarītie galvenie secinājumi apliecina, ka apmācību dalībnieki ir apmierināti ar latviešu valodas apmācības procesa organizāciju, jo tas tiek veidots piemērojoties viņu vajadzībām. Tie apmācību dalībnieki, kas mācās attālināti, ir apmierināti ar šo iespēju, jo arī attālināti var labi mācīties. Mērķa grupas vērtējumā viena no attālinātu mācību priekšrocībām ir tas, ka var mājās izvērsties, izlikt materiālus, grāmatas, visu pierakstīt, paskatīties papildus. Citiem attālinātas mācības dod iespēju piedalīties visiem ģimenes locekļiem no vienas ierīces. Attālinātās apmācības ir ērtas arī tiem, kas jau strādā. Piemēram, vienai sievietei darba režīms ļāva darba laikā aiziet klusākā vietā un pieslēgties apmācībām. Attālināto mācību priekšrocības īpaši izceļ tie dalībnieki, kas nedzīvo PMC “Mucenieki”.
Ir novērojama tieša sakarība starp mācību grupas izmantoto starpniekvalodu un dalībnieku mācību rezultātiem. Grupās, kur kā starpniekvaloda tiek izmantota krievu valoda, ir novērojami daudz augstāki apmācību rezultāti, apmācību dalībnieki raitāk virzās uz priekšu valodas apguvē un uzrāda augstāku valodas apguves līmeni. Piemēram, daži šo grupu apmācību beidzēji izvēlējās tālāk mācīties valodu Latviešu valodas aģentūras kursos, pēc kuru beigšanas kārtoja eksāmenu iegūstot A2 valodas apguves līmeņa sertifikātu.
Mērķa grupas viedoklis: Apmācību dalībnieki uzskata, ka latviešu valoda ir ļoti grūta, jo ļoti atšķiras valodas struktūra, gramatika, īpaši laiku saskaņotība. Apmācību dalībnieki salīdzinoši reti maz dzird latviešu valodu ikdienā, īpaši tie, kas dzīvo PMC “Mucenieki” un pārslēgšanās uz svešu valodu tiem sagādā grūtības. Klausoties latviešu valodu, ir grūti to uztvert, jo runa parasti ir ļoti ātra, kurai ir grūti izsekot. Palīdz, savukārt tas, ka latviešu valoda saklausāmi vārdi no vācu, angļu, krievu valodām. Apmācību dalībnieki, kuri pārzin krievu valodu, kopumā ir atvērtāki pret latviešu valodu, jo saklausa tajā pazīstamas struktūras un vārdus.
Secināts, ka Integrācijas mācību kursa apjoms un tēmu izklāsts ir pietiekams, lai sniegtu vispārēju ieskatu par svarīgākajiem jautājumiem, kas saistīti ar dzīvi Latvijā, esot sākotnējā integrācijas fāzē. Visaugstāk tiek vērtēta lektoru sniegtā praktiskā pieredze, iespēja uzdot jautājumus un saņemt individualizētus ieteikumus un padomus.
Mērķa grupa kopumā ir ļoti apmierināta ar apmācību procesu un tā organizāciju. Apmācību dalībnieki vislabprātāk piedalās apmācībās klātienē, kas bez zināšanu ieguves ļauj tiem arī izrauties no ierastās vides, satikt citus cilvēkus. Apmācību norise PDM telpās un ceļš uz turieni kalpo kā papildus motivācija. Mērķa grupa pozitīvi vērtē apmācību saturu un kvalitāti un pozitīvi vērtē kursu pasniegšanas veidu un saturu. Pozitīvi vērtējams elastīgums apmācību pieejas piemērošanā grupu vajadzībām un ieradumiem.
Apmācību dalībniekiem pietrūks skaidra un vienkārši uztverama informācija par savām tiesībām un atbalstu, kas tiem pienākas. Tas īpaši attiecas uz sadarbību ar mentoriem. Šajā kontekstā PDM personāls reizēm ir pildījis starpnieka funkciju daloties un nododot informāciju ne tikai patvēruma meklētājiem, bet arī starp dažādiem integrācijas atbalsta sniedzējiem.
Projekts “Atbalsta pasākumi starptautiskās aizsardzības personām III” tiek īstenots ar Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda atbalstu un to līdzfinansē Eiropas Savienība. Granta līguma nr. PMIF/9/2020/3/02